Foto top

Foto top

donderdag 25 september 2014

Tafel in loogbeits

Jaren geleden kocht ik onze keukentafel op Marktplaats. Ik was op zoek naar een grote robuuste eettafel, omdat het leven zich hier in huis grotendeels daar afspeelt. De tafel was donkerbruin gelakt en ik heb er aardig wat werk aan gehad de tafel kaal te krijgen. Daarna heb ik het blad behandeld met whitewash. Hoewel dit spul heel sterk is (ik kon er zo de pannen opzetten), was ik niet tevreden met de kleur en uitstraling, ik wilde hem wat stoerder hebben.


Nu had ik al een paar keer gelezen over de loogbeits van Esatto (www.esatto.nl) , waarmee je aan het hout een verouderde uitstraling kunt geven. Dus aan de slag.


De tafel (loeizwaar) naar buiten getild en schuren maar....


Daarna met een grote kwast (of doek) de loogbeits aanbrengen. Je kunt het trouwens ook heel makkelijk verdunnen met water. Ik heb de kleur "verweerde eik" gebruikt.


En voila, je hebt een oude verweerde tafel, in het echt nog mooier van kleur.



Na de loogbeits nog twee laagjes matte sealer, want aan onze tafel moet wel geleefd kunnen worden. Ik vind het vreselijk als er in een huis niet geleefd wordt, je huis is geen toonzaal toch en je leeft er niet alleen, je gezin moet er zich ook thuis voelen. Daar draait het toch allemaal om :).

Kortom: een aanrader dus en verkrijgbaar bij  Esatto, prachtige winkel met een superservice!


Dit mooie verweerde blad kocht ik vanmiddag nog bij de kringloop, altijd leuk om mee te decoreren of gewoon zo.


Iedereen alvast een heel fijn weekend, Alie

33 opmerkingen:

  1. Volgens mij is de beits van Esatto ideaal, ik heb er al meer goede verhalen over gehoord. Het lijkt mij nog wel spannend, maar met een tafel van mp kun je die gok wel wagen. Ik ben het met je eens dat er geleefd moet kunnen worden, alleen ben ik wel opruimerig. Ik hou niet van zinloze rommel op tafel, dat vind ik totaal niet gezellig.

    Jij ook alvast een fijn weekend. Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De tafel is mooi geworden. Wij hebben zo'n tafel als keukentafel. Misschien dat ik deze beits ook maar een keertje moet gaan bestellen....

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, dat ziet er mooi uit. Ik lees ook alleen maar goede verhalen over deze beits. En volgens mij vrij makkelijk te verwerken. En een tafel moet idd tegen een gezin kunnen, want niets vervelender dan steeds te moeten opletten op kringen. Wordt het niet gezelliger door...
    Trouwens, een heerlijke grote tafel is dit!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldige tafel lekker groot en stoer en een leuke kleur .het is een geweldige beits.

    groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw jouw tafel is te mooi voor woorden .....
    Die beits van essato ga ik gewoon in huis moeten halen , echt mooi resultaat.
    Groetjes
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat zal dat een klus geweest zijn... alleen het sjouwen al met zo´n massief eiken tafel, pfff

    Maar het resultaat is geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Alie, je tafel is echt prachtig !! Ik heb ook al een paar dingen met
    die verweerde eik van Esatto onder handen genomen, héérlijk spul
    hé ?
    fijne avond nog en alvast een fijn weekend
    liefs
    Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb ook al heel veel gehoord over die loogbeits, maar heb zelf niets wat ik ermee zou doen.
    Maar bij jou is het een prachtig resultaat geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooi geworden Alie en goed dat je de matte sealer erover hebt gedaan, dan krijg je geen kringen van de glazen.
    Mooi spul die loogbeits!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je tafel ziet er prachtig uit! Het heeft een hele warme uitstraling gekregen. Gezellig!
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gied gedaan hoor...!...gaaf je tafel zo...en ja een leuke winkel is dat....liefs van mij...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. je hebt eer van je zware klus!
    ik kende het niet, dus nu wel;-)
    geniet er van met je gezin!
    groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn tafel staat nu ook in de loogbeits de oude eik de kleur is ook prachtig maar het word nog met de dag lichter vind ik , ik heb er nu gisteren nog een tweede laag opgezet en nu nog een weekje afwachten hoe de kleur er dan uitziet daarna zet ik ook de matte vernis over ...
    Maar het is echt een superprodukt !!! Ik had een grote pot genomen en ben daar héél blij voor ik heb al vanalles in gedachten om het voor te gebruiken !

    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh wat een mooie tafel is dat zeg! Echt prachtig! En gaaf dat je het gewoon aandurft om hem zo aan te pakken. Wij zijn zelf ook bezig met het zoeken naar een nieuwe tafel (hebben al wat in ons hoofd), want mijn kleine koloniale tafel ben ik wel zo beu. Als ik dan die van jou zie, zie ik dus ook echt wat ik wil. Echt super mooi!

    Fijn weekend! Gr. Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel mooi je tafel een plaatje, ga ik onthouden voor mijn tafel.
    En je kozijnen in een donkere kleur gewoon doen hoor die van mij waren ook wit.

    Fijn weekend!
    Liefs, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja..geweldig mooi geworden hoor. Je hebt gelijk: er moet in de eerste plaats normaal geleefd kunnen worden in een huis. Ik heb ook een hekel aan die toonzalen waar geen potje verkeerd mag staan of waar je niks mag gebruiken op de manier zoals het bedoeld is.
    Die tafel van jou is echt een plaatje, hoor!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het is wel een verschil, Alie!
    De tafel is heel mooi geworden, inderdaad wat stoerder en wat dieper van kleur.
    En een leuke aanwinst uit de kringloop.
    ook een mooi weekend toegewenst!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat is die tafel mooi geworden! Wij hebben hier ook een oude tafel staan in dezelfde stijl, ik heb hem nu voor de helft kaalgehaald, maar een proefstukje met paste-wax was geen succes, nu ik dit zie weet ik hoe ik het wil hebben, op naar de loogbeits haha!
    Groetjes, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Je tafel is stoer geworden Alie en inderdaad in een huis moet geleefd worden ;-)
    Ik werk ook graag met de loogbeits.
    Groetjes,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi geworden zeg! Ik heb nog nooit iets er mee gedaan maar er staat hier nog een kast in de wacht dus....wie weet!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Eer van je (sjouw- en verf)werk Alie, je tafel is nog stoerder geworden! Ik heb een jaar of 3 geleden de "koloniale" laag van mijn tafel gehaald in de veronderstelling dat er teakhout onder zou zitten. Tot op de dag van vandaag weet ik niet wat het wel is (soort ratjetoe) maar heb er toen verniswas opgezet (loogbeits kende ik toen nog niet) en sindsdien nooit meer een tafelkleed gebruikt. Heerlijk zo'n leeftafel. Alleen mag de onze nog wel wat stoerder ... ooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooi geworden Alie! Ik heb nog twee bijzettafels die ook wel een opknapbeurt kunnen gebruiken, maar heb even geen energie.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooi geworden Alie ik zou dat ook zo graag willen. Het past zo goed bij je sfeer. Echt een mooie stoere tafel geworden.
    Fijn weekend, liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtig geworden zeg...wat een mooie kleur!
    Liefs Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooi geworden, en echt ideaal spul hè

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Oh hij is echt stoer geworden!! Ik ga dat ook maar eens uitproberen. Wil al een hele tijd mijn tafel aanpakken, wist alleen nog niet hoe..;-)
    Fijn weekend,
    Groetjes Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Een supertafel voor heel wat uren tafelplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Je tafel is erg mooi geworden! Ik heb dezelfde kleur gebruikt op een oude lampenvoet van eikenhout, vind hem erg goed gelukt. Het is wat je zegt, je huis moet wel je huis blijven! Het ziet er erg gezellig bij je uit, fijne zondag nog, liefs Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Alie wat is je tafel mooi geworden.
    Ik zit nog met alle bladen van tafels en kastje met grenen.
    Ik wil ook wel eens wat ander.
    Moeilijk ;-)

    fijne zondag gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een gave tafel!!!
    Dat je die op mp heb gevonden... Hij is echt heel mooi geworden,
    het heeft idd een stoerdere uitstraling.

    Gr Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Goed gelukt hoor, en idd een hele gave stoere 'leef' tafel!!

    Fijne avond en groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen